Het interieur van het Oklava-restaurant in Londen met serveersters en klanten aan de bar

August 17, 2020

Britse restaurants: de spanningen lopen op doordat diners en chef-koks uitvallen vanwege btw-verlagingen en dure no-shows

Klanten verwachten te veel, zeggen worstelende eigenaren, aangezien de verwachte heropening van bonanza niet uitkomt

 

Restaurants die worstelen om geld te verdienen, staan ​​steeds meer op gespannen voet met klanten, omdat spanningen over heropening leiden tot ruzies en meningsverschillen.

 

De horeca zit op de knieën. Het minste wat we kunnen doen is vriendelijk zijn

Juli zou een feestmaand moeten zijn voor Engelse restaurants na een financieel gevaarlijke sluiting. Maar in plaats van vrolijke verhalen over bloeiende eetzalen, dreigen een toenemende woede over no-shows en het niet doorberekenen van btw-korting de relatie tussen sommige bedrijven en hun klanten.

 

In de afgelopen twee weken hebben een aantal spraakmakende chef-koks, waaronder Tom Kerridge en Paul Ainsworth, hun woede geuit over klanten die tafels hebben gereserveerd en vervolgens niet zijn komen opdagen, een praktijk die restaurants in sommige gevallen duizenden ponden kost.


 

We hopen nu dat een reclamecampagne klanten zal aanmoedigen om de belegerde restaurants te hulp te komen. De horecabedrijven in Manchester delen de afgelopen twee weken de hashtag #nomorenoshows, en dringen er bij mensen op aan om ruim van tevoren te annuleren als ze een boeking niet kunnen honoreren. Die hashtag heeft nu zo’n momentum opgebouwd dat het na een posterlancering op vrijdag naar verwachting op 450 reclameborden rond Manchester en Londen zal stijgen.

 

Chef Gary Usher

Chef-kok Gary Usher heeft al zijn personeel gestroomlijnd en aangehouden, dus zal de btw-verlaging niet doorberekenen. Foto: Dan Burns

Met een Michelin-ster bekroonde chef-kok Paul Ainsworth zei dat vorige week dinsdag 27 mensen niet kwamen opdagen in zijn pub The Mariners in Rock, Cornwall. Zoals de meeste locaties werkt het al op de helft van zijn normale capaciteit vanwege beperkingen op het gebied van fysieke afstand.

 

“Dat heb ik nog nooit gehad: 27 op één dag is obsceen”, zegt Ainsworth, die betoogt dat, met de aangekochte voorraden en de dienovereenkomstige personeelsbezetting, een daling van 10% in vooraf geboekte tafels een winstgevende dienst in een verlies. “Hieraan zijn reële kosten verbonden, nu meer dan ooit met mensen die vechten om te overleven.”

 

Dit gaat over de mensen die niet binnen konden komen en echt met ons wilden eten

De meningen zijn verdeeld over het bestrijden van no-shows. Een coterie van toprestaurants, zoals de Clove Club in Londen, betaalt vooraf via het Tock-reserveringsplatform. Populaire informele restaurants kunnen normaal gesproken 70% van de tafels reserveren en vertrouwen op walk-ins om hiaten op te vullen – moeilijk nu veel stadscentra zo stil zijn. Anderen nemen stortingen aan of houden creditcardgegevens vast om no-shows in rekening te brengen, maar daar is veel weerstand van de klant voor en mensen komen nog steeds niet opdagen.

 

The Mariners brengt £ 25 per persoon in rekening voor gemiste boekingen, zegt Ainsworth – of het probeert. “Steeds meer mensen annuleren de kaart zodat je niets krijgt”, zegt hij. “Bovendien zijn onze [gemiddelde] uitgaven per hoofd altijd groter. Het gaat niet om de 25 pond; het gaat over de mensen die er niet in konden komen die echt met ons wilden eten. ”

 

De schaal van de strijd voor restaurants werd twee dagen geleden blootgelegd toen de cijfers een omzetdaling van ongeveer 40% lieten zien bij restaurants die aan het begin van de maand hun deuren openden.

 

Pizza Express bord met 1965 onder de naam

Pizza Express heeft aangekondigd dat het tot 75 vestigingen zal sluiten. Foto: Andy Rain / EPA

Vorige week, als teken van hoe kwetsbaar het herstel van de horeca zal zijn, kondigde Pizza Express aan dat het tot 75 vestigingen zou sluiten. Maar net zoals chef-koks steeds luider worden over no-shows, gebruikt een onversaagde minderheid dit moment om een ​​publiek rekening te laten houden met diners over de financiële realiteit voor restaurants.

 

De Londense restaurants Oklava en Leroy zijn heropend minus de servicetoeslag van 12,5%, die veel restaurants gebruiken om het basispersoneel te betalen. In plaats van te vertrouwen op wat Leroy deze ‘onwaardige’ en fluctuerende discretionaire bijdrage noemt, verhogen beide de prijzen en garanderen ze een hoger normaal loon voor het personeel.

 

Evenzo heeft chef-kok Gary Usher uitgelegd waarom, in tegenstelling tot grote ketens zoals de prijsverlagende Wetherspoons, zijn vijf restaurants in het noordwesten van Engeland de kanselier van de kanselier van 15 procentpunt in btw op de horeca niet doorberekenen aan klanten. Mastercard Classic aanvragen online.

 

Chef-kok Tom Kerridge uitte zijn woede over het aantal no-shows in zijn Londense restaurant Kerridge’s Bar & Grill. Foto: Christian Barnett

‘We zijn gestroomlijnd’, zegt hij. “We hebben niemand laten gaan. We gaan openen met een kwart van de tafels die we hadden. De btw-verlaging is een tijdelijke hulp en zorgt ervoor dat we een paar maanden niet door kunnen. ”

 

Andere individuele restaurants, evenals een aantal ketens, nemen dezelfde houding aan en kiezen ervoor om te slagenop slechts een deel van de btw-verlaging, of houdt het helemaal achter.

 

Deze weigering om te buigen voor onrealistische verwachtingen van het publiek kan zich verspreiden, zegt Stefan Chomka, redacteur van Restaurant Magazine, en voegt eraan toe: “Restaurants moeten veel eerlijker zijn over hun bedrijfsmodel, bijvoorbeeld alleen op momenten dat ze maatwerk kunnen garanderen. Ze kunnen nu niet alles zijn voor alle mensen. ” Visa World card aanvragen online.

 

Meer openhartigheid zou het “wantrouwen tussen gokkers en restaurants” kunnen genezen, stelt chef-kok Mary-Ellen McTague uit Manchester, die The Creameries in september heropent. Ze droomt ervan haar eetkamer te versieren met een enorme infographic waarin wordt opgesplitst hoe elke cent wordt uitgegeven om haar ‘liefdeswerk’ overeind te houden. Ze zegt: ‘Er is een afkeer om openlijk over geld te praten. Mensen beseffen niet hoeveel van de beste restaurants er zijn. ”